zondag 16 maart 2014

Ei muffins

Ei muffins maken stond al een tijdje op mijn lijstje en met het mooie lenteweer van dit moment en de Paasdagen in zicht vond ik het nu een goed moment om dit te doen. Ik heb ze gemaakt als lunchgerecht maar ze zijn bijvoorbeeld ook erg leuk voor bij een Paasbrunch of een High Tea.


De ei muffins kunnen warm of koud gegeten worden en met de vulling kun je echt alle kanten op. Denk bijvoorbeeld aan verschillende (restjes) groenten, ham, kaas of gerookte zalm. Ik koos voor ui, tomaat en geraspte kaas, niet echt orgineel maar dit had ik gewoon in huis en het smaakte prima!


Wat heb je nodig?

Voor 6 muffins:

- 3 eieren
- 1 (kleine) ui
- 1 tomaat
- beetje geraspte kaas
- lepel crème fraîche of een scheut kookroom
- peper, zout en wat kruiden naar smaak
- muffin bakblik of siliconen vormpjes


Hoe maak je het?

Verwarm de oven voor op 200 graden (hetelucht) en vet de muffin vormpjes in.

Pel en snipper de ui en snij de tomaat in kleine blokjes. Verdeel de ui, tomaat en wat geraspte kaas over de vormpjes.

Klop de eieren los met de crème fraîche en breng op smaak met peper, zout en wat kruiden, wees hier niet te zuinig mee anders smaken de muffins te flauw. Verdeel het eiermengsel over het groenten/kaas mengsel in de vormpjes tot deze voor 3/4 deel gevuld zijn.

Bak de ei muffins in 15-20 minuten mooi goudbruin en gaar. Klik hier voor de snellere versie uit de airfryer!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten