dinsdag 3 juni 2014

Witlofsoep

Het is door het mooie weer van de laatste tijd weer even geleden dat ik een soeprecept heb geplaatst maar ook met warm weer smaakt een hartig bordje soep mij altijd prima. Ik heb deze witlofsoep van uit Pauline's keuken al een paar keer eerder gemaakt. De eerste keer was met kerst en toen wist ik niet zo goed wat ik er van moest verwachten maar hij wás me toch lekker, zo lekker dat het een blijvertje is geworden!



Wat heb je nodig?

Voor 4-6 personen:

- 450 gram witlof
- 2 sjalotten
- 1 aardappel
- 1 liter bouillon ( kip of groente)
- 125 ml. kookroom
- peper & zout

En voor de liefhebbers: 1 teentje knoflook

Hoe maak je het?

Verwijder de harde kern uit de witlof en snij de rest in stukken. Pel en snipper de sjalotjes en schil en snij de aardappel in blokjes.

Verhit een beetje boter in de soeppan en fruit hierin de sjalotjes even aan. Voeg de aardappelblokjes toe en bak die kort mee. Voeg dan de witlof toe en schenk de bouillon erbij. Breng aan de kook en laat 15 minuten zachtjes koken.


Pureer de soep glad met een staafmixer en schenk de kookroom erbij. Breng de soep verder op smaak met peper & zout.


Tip: het is ook heerlijk om de soep te garneren met uitgebakken rauwe ham. Ook kun je nog wat stukjes witlof apart houden en die na het pureren even verwarmen samen met de kookroom voor wat meer bite ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten