zondag 5 oktober 2014

Armoedecake met appel

Vandaag is het "de nationale maak een appeltaart dag" alleen kwam ik daar pas achter toen de boodschappen voor het weekend al in huis waren. Om toch iets lekkers te bakken met appel ben ik daarom maar gewoon gaan improviseren.

Een armoedecake wilde ik al graag eens maken en voor deze gelegenheid heb ik daar dan maar een appeltje aan toegevoegd. Omdat ik las dat zo'n cake een beetje naar ontbijtkoek smaakt deed er ook nog wat koek & speculaaskruiden bij ;)


Wat heb je nodig?

- 1 kop thee
- 1 kop suiker
- halve kop rozijnen
- halve kop appel in kleine blokjes
- 2 koppen zelfrijzend bakmeel, gezeefd
- 1 theelepel koek & speculaaskruiden


Hoe maak je het?

Zet een kop (sterke) thee en schenk die in een mengkom. Roer er de suiker en rozijnen doorheen tot de suiker is opgelost, laat dit een uurtje staan. Roer dan met een vork het zelfrijzend bakmeel en de koekkruiden door het mengsel tot het helemaal is opgenomen. Voeg als laatste de appelblokjes toe aan het beslag.

Stort het beslag in een ingevet (klein) cakeblik en bak de cake in ongeveer een uur gaar en goudbruin in een voorverwarmde oven van 165 graden (hetelucht)


Het recept voor armoedecake komt oorspronkelijk uit Australië, de cake/koek word daar vaak bij de koffie gegeten. Hij word zo genoemd omdat de cake is gemaakt van goedkope ingrediënten die je meestal wel in huis hebt, iets wat mij vandaag dus goed uit kwam. De cake smaakt trouwens verrassend lekker maar kan natuurlijk niet tippen aan een échte appeltaart ;)

1 opmerking: