zondag 26 oktober 2014

Pasta ovenschotel met spinazie en geitenkaas

Het recept voor deze heerlijke ovenschotel is afkomstig van mijn moeder maar ik heb er een beetje mijn eigen draai aan gegeven. Zo heb ik er wat tomaatjes aan toegevoegd en de spekreepjes gemengd met hamreepjes, iedere hap is op deze manier een verrassing. "De ovenschotel van oma" is nu dan ook al een nieuw succesnummer in ons gezin!



Wat heb je nodig?

Voor 4 personen, hoofdgerecht

- 300 gram pasta (fusilli of penne)
- 2 sjalotten
- 1 enkel pakje spekreepjes en 1 pakje hamreepjes
- 300 gram (bio) spinazie deelblokjes 
- half bakje cherrytomaatjes
- 150 ml. kookroom
- paar schijfjes geitenkaas naturel
- versgemalen peper

En voor de liefhebbers: 1 of 2 teentjes knoflook


Hoe maak je het?

Kook de pasta volgens de aanwijzingen op de verpakking, snipper de sjalotten en snij de cherrytomaatjes in partjes. Verwarm de oven voor op 200 graden (hetelucht)

Fruit de sjalotjes met een klein beetje boter aan. Voeg de spekreepjes toe en bak deze tot ze knapperig beginnen te worden. Voeg dan de spinazie toe en laat als die ontdooid is de cherrytomaatjes en de hamreepjes even mee verwarmen. Voeg tenslotte de kookroom toe en breng de saus op smaak met versgemalen peper.

Meng de saus en de pasta goed door elkaar en schep alles in een (grote!) ingevette ovenschaal. Verkruimel de geitenkaas er overheen en zet de schaal ongeveer 10-15 minuutjes in de oven tot de kaas begint te smelten en verkleuren.


Dit recept is ruim 2 jaar later nog steeds een succesnummer in ons gezin en daarom heb ik nog wat aanvullende tips toegevoegd:

- Zelf maak ik de saus tegenwoordig met een dubbelpak bio spekreepjes (Jumbo), de hamreepjes laat ik weg. De spekreepjes bak ik in een apart pannetje en laat ik uitlekken op keukenpapier zodat de saus niet zo vet word.

- Voor een vegetarische versie kun je de spek- en hamreepjes ook vervangen door een bakje champignons.

- Het is ook lekker om nog wat basilicum aan dit gerecht toe te voegen, kortom je kunt het recept makkelijk aan je eigen wensen aanpassen...


Buon appetito!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten