zaterdag 29 november 2014

Kruidcake

Vorig jaar bakte ik tijdens de Sinterklaastijd een cake met speculaaskruiden maar ja, toen had ik nog geen blog. Een mooie rede dus om hem nogmaals te maken en het recept meteen te verbeteren. Ik hield de "gelijke delenregel" aan die vaak gebruikt word bij het bakken van cake maar ik verving 1 ei door melk omdat mij dat in de boerencake die ik laatst maakte goed was bevallen. Het maakte ook deze kruidcake lekker smeuïg!



Wat heb je nodig?

- 200 gram zelfrijzend bakmeel, gezeefd
- 200 gram (room)boter, op kamertemperatuur
- 200 gram donkere basterdsuiker
- 3 eieren
- 50 ml. melk (of 4 eieren i.p.v 3)
- 3 theelepels koek en speculaaskruiden
- 1 theelepel kaneel
- snufje zout


Hoe maak je het?

Verwarm de oven voor op 160 graden (hetelucht). Vet een cakeblik in en bestuif met wat bloem.

Doe de boter en basterdsuiker in een mengkom en mix dit tot je een romige massa hebt. Voeg dan één voor één de eieren toe, mix ze er steeds goed door voordat je het volgende ei toevoegt. Voeg het zelfrijzend bakmeel en de kruiden toe en als laatste de melk. Mix alles nog even goed door elkaar tot een luchtig beslag.

Stort het beslag in het cakeblik en zet de cake 50-60 minuten in de oven tot hij gaar is. Test dit met een satéprikker, als die schoon uit de cake komt is hij gaar. Laat de cake eerst even afkoelen in het blik en daarna op een rooster.


Tip: deze cake is ook verrassend lekker met een appeltje erdoor! Snij de appel in blokjes en spatel deze als laatste door het beslag, de baktijd en temperatuur blijven gewoon hetzelfde.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten