zondag 15 maart 2015

Kaas-uienbrood

Sinds ik ik het bezit ben van m'n keukenmachine bak ik zo nu en dan zelf brood, met zo'n krachtpatser die het deeg vliegensvlug voor mij kneed is dat vrij makkelijk want ik gebruik hiervoor als beginnend bakker nog gewoon een pak broodmix. Om het toch weer een stapje moeilijker voor mezelf te maken heb ik er deze keer een kaas-uienbrood van gemaakt, nou ja eigenlijk de vorige keer ook al maar toen had ik de uien laten verbranden. Ja eerlijk is eerlijk, ook bij mij lukt alles niet in één keer!



Wat heb je nodig?

- 1 pak mix voor wit brood (Koopmans)
- 1 flinke rode ui
- 4 eetlepels olijfolie
- 1 theelepel kruiden naar smaak
- zeezout
- 75 gram geraspte kaas


Hoe maak je het?

Bereid het brooddeeg volgens de aanwijzingen op de verpakking maar dan met 3 eetlepels olijfolie i.p.v boter en laat het afgedekt 30 minuten rijzen. Zet intussen een bakplaat klaar met bakpapier en snij de ui in dunne ringen. Meng de uienringen met 1 eetlepel olijfolie, 1 theelepel kruiden en wat zeezout.

Vouw het deeg terug en kneed nogmaals even door. Druk het dan uit op de bakplaat en duw het met je vingers plat en hobbelig. Spreid de uienringen uit over het deeg en laat nogmaals afgedekt 30 minuten rijzen.


Verwarm na 15 minuten de oven alvast voor op 200 graden (hetelucht). Bak het brood laag in de oven gaar in zo'n 20 minuten. Let goed op dat de uien niet verbranden, dek ze zonodig af met aluminiumfolie (matte zijde boven). Verdeel dan de kaas erover en laat zet het brood nog een paar minuten in de oven tot deze gesmolten is. Bestrooi tenslotte met nog wat kruiden en een snufje zeezout.

Dit is dus een recept dat best wat tijd en aandacht nodig heeft maar dan heb je ook wat, kan geen afbakbrood tegenop! Ik heb me voor het bakken van dit brood laten inspireren door een recept uit Boodschappen magazine dat ik aan onze smaak heb aangepast ;)
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten