dinsdag 17 november 2015

Ham-preisalade met rauwe ham

Een halve overgebleven prei bracht mij op het idee om eens een keer ham-preisalade te maken, ik gebruikte hiervoor rauwe ham wat erg lekker smaakte. De ham was niet het enige verschil met de kant- en- klare bakjes uit de supermarkt, die salades smaken door de vele toegevoegde suikers bijna allemaal hetzelfde. Deze smaakte écht naar ham en prei en het maken was ook nog eens supersimpel :)



Wat heb je nodig?

Voor 1 bakje:

- 1 kleine of 1/2 grote prei
- 4 plakjes rauwe ham
- 2 eetlepels Griekse yoghurt
- 2 eetlepels mayonaise
- snuf peper
- peterselie

Ik gebruikte naast mijn overgebleven prei verder gewoon wat ik in huis had maar je kunt natuurlijk ook hamreepjes gebruiken of bijvoorbeeld crème fraîche i.p.v yoghurt.


Hoe maak je het?

Verwijder het donkere gedeelte van de prei, dit is rauw niet lekker. Snij de rest van de prei overdwars doormidden en was hem zorgvuldig. Snij dan de beide helften zo dun mogelijk in plakjes. Scheur of snij de ham in stukjes en meng deze door de prei.

Meng in een bakje de yoghurt met de mayonaise en breng dit sausje op smaak met een snuf peper en wat (gedroogde) peterselie, de combinatie van rauwe ham en prei is van zichzelf al heel smaakvol dus veel extra's heeft het niet nodig ;)

Meng het sausje met de ham en prei en zet de salade en tijdje in de koelkast zodat de smaken goed in kunnen trekken, de prei word dan ook wat zachter en het sausje wat dunner. Lekker op een broodje als lunch of op een stukje stokbrood of toastje als hapje!


Ik had ook nog wat broodjes over van het weekend. Deze stopte ik even tussen het tosti-ijzer, de salade erop en smullen maar. Zo lekker kunnen restjes zijn!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten