zondag 8 november 2015

Pepernoten met stroop en kaneel

Toen de meiden nog klein waren bakten we wel eens zelf pepernoten, het recept had ik overgehouden aan het meehelpen op school maar dat ben ik inmiddels kwijtgeraakt. Vorig jaar deed ik weer eens een poging met een recept uit een kookboek maar dat ging helemaal mis, het deeg was zo boterig dat het helemaal uitvloeide in de oven :(

Nu de Sint weer bijna in het land is probeerde ik het gewoon opnieuw en ik gebruikte hiervoor een recept van Allerhande. Deze pepernoten zijn wél goed gelukt en ook superlekker, zelfs ongebakken ruiken ze al heerlijk! Ze zijn ook helemaal niet moeilijk om te maken, het maken van al die kleine bolletjes kost alleen wel even wat tijd ;)


Wat heb je nodig?

- 250 gram zelfrijzend bakmeel
- 3 theelepels gemalen kaneel
- snuf zout
- 200 gram keukenstroop
- 100 gram koude boter, in blokjes

Ik haalde uit deze hoeveelheid 2 bakplaten/roosters vol pepernoten.


Hoe maak je het?

Zeef het bakmeel boven een kom en meng er de kaneel en het zout doorheen. Voeg de stroop en de boter toe en kneed alles tot een deegbal, mijn deeg was wat te droog dus voegde ik er 1 eetlepel melk aan toe. Verpak de deegbal in vershoudfolie en leg hem 30 minuten in de koelkast.

Verwarm de oven voor op 170 graden (hetelucht). Snij het deeg in 4 gelijke stukken en maak hier rolletjes van 1 cm. dik van. Snij de rolletjes in stukjes van 1 cm. en leg deze op een bakplaat/rooster met bakpapier, druk ze licht aan.


Bak de pepernoten in 12 minuten goudbruin en gaar en laat ze helemaal afkoelen, pas dan zijn ze knapperig!


En voor wie even wil lachen om mijn mislukte pepernoten van vorig jaar, gelukkig had ik de foto's nog. Dit waren ze voor... en na een paar minuten in de oven!


Ik denk dat hier, behalve de grote hoeveelheid boter in het deeg, de siliconen bakmat ook niet zo'n succes was ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten