donderdag 28 januari 2016

Appel-dadel crumble uit de airfryer

Appelcrumble; ik ben er gek op want het is lekker makkelijk om te maken en je kunt er ook eindeloos mee variëren. Dit is dan ook alweer het derde recept en deze keer heb ik de crumble gebakken in de airfryer. Ook heb ik de kruimellaag wat minder dik gemaakt wat ik eigenlijk lekkerder vond en andere suiker gebruikt, kortom genoeg redenen om ook dit recept te delen ;)


Wat heb je nodig?

Voor 4 personen, nagerecht

- 1 flinke appel
- 8-10 dadels
- 1 theelepel kaneel
- 100 gram zelfrijzend bakmeel (of bloem)
- 100 gram koude (room)boter, in kleine blokjes
- 50 gram ruwe rietsuiker
- snuf zout
- kleine ovenschaal of bakvorm die in de airfryer past

Ruwe rietsuiker is overigens niet gezonder dan gewone suiker, wel heeft het minder bewerkingen ondergaan. Ook heeft het naar mijn idee een iets zoetere smaak.


Hoe maak je het?

Schil en snij de appel in stukjes en besprenkel deze met wat citroensap. Snij de dadels in stukjes en meng deze samen met de kaneel door de appeltjes in de ovenschaal.

Doe het zelfrijzend bakmeel, de boter, suiker en het zout in een keukenmachine en mix er in ongeveer 10 korte pulsen een kruimelig deeg van, alles kort met je vingertoppen in een kom kneden gaat ook prima. Verdeel het kruimeldeeg over het appelmengsel, verwarm de airfryer voor op 200 graden zet het ovenschaaltje voorzichtig in het mandje.


Bak de crumble in ongeveer 15-17 minuten tot de vulling zacht is en het deeg krokant. Natuurlijk kun je dit recept ook gewoon in de (hetelucht) oven maken, de temperatuur is dan ook 200 graden en de baktijd 25-30 minuten.


Ik vond deze versie met dadels en rietsuiker erg lekker (en ook zoet genoeg) en ik denk dat wat noten door de vulling hem zelfs nog lekkerder maakt! Bekijk voor nog meer inspiratie ook eens de crumble met havermout of de appel-perzik variant, deze zijn met ongeveer dezelfde hoeveelheden gemaakt en passen dus ook prima in de airfryer :)

5 opmerkingen:

  1. Hoi, wat een leuke recepten. Ik heb je pagina genoemd op mijn website over Airfryer recepten: http://www.frituurgezond.nl/philips/airfryer-recepten-en-baktijden-pagina/

    Groetjes, Pim

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi, mag ik vragen waar je die ovenschaal vandaan hebt? Hij past perfect in de airfryer!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb die ooit eens tijdens de kerstperiode gekocht bij de Jumbo ;)

      Verwijderen
    2. De ikea verkoopt nu schaaltjes die precies in de air fryer past

      Verwijderen