donderdag 7 januari 2016

Havermoutkoekjes zonder suiker

Na de ontregelde kerstdagen en een, door een griepje, nog meer ontregelde start van het nieuwe jaar kon ik wel wat nieuwe energie gebruiken. Havermoutkoekjes leken me hiervoor wel een goede leverancier en in een boek wat ik te leen had uit de bieb vond ik hiervoor een lekker makkelijk recept, in zowel een normale als een suikervrije variant. Ik besloot voor die laatste te kiezen.

In het recept werden de suikervrije koekjes gezoet met zelfgemaakte dadelstroop, wat mij erg lekker lijkt, maar helaas had ik hiervoor geen dadels in huis. Wel appelstroop (met alleen van nature aanwezige suikers) dus heb ik dit gebruikt wat ook goed ging. Geen koekje voor de echte zoetekauw maar wél voor de liefhebber van een eerlijk en no nonsense tussendoortje :)


Wat heb je nodig?

Voor ongeveer 24 koekjes:

- 200 gram havermout
- 100 gram zelfrijzend bakmeel
- 100 gram zachte (room)boter, in kleine blokjes
- 100 gram (appel)stroop
- 100 gram rozijnen
- 1 losgeklopt ei
- snuf zout

Dit recept is vrij basic, je kunt er bijvoorbeeld nog wat stukjes gehakte (pure) chocolade aan toevoegen voor wat extra smaak ;)


Hoe maak je het?

Verwarm de oven voor op 175 graden (hetelucht). Meng alle ingrediënten in een kom tot een smeuïg deeg en draai daar balletjes van met je handen, druk deze plat en leg ze op een bakplaat met bakpapier. Bak de koekjes in 15 minuten gaar en lichtbruin en laat ze afkoelen op een rooster, ze worden dan wat harder van buiten maar blijven zacht van binnen.

De koekjes vielen niet alleen bij mijzelf in de smaak, mijn oudste dochter was er weg van. Het verzoek is dan ook of ik ze vaker wil maken :)


Dit recept is afkomstig uit het boek 'Leven zonder afval' van Emily-Jane Lowe. Naast makkelijk te maken (vegetarische) recepten bevat dit boek ook informatie over afval en het verminderen daarvan, 'recepten' voor het zelf maken van schoonmaak- en verzorgingsmiddelen en overige groene tips. Je kunt ook een kijkje nemen op haar blog levenzonderafval.blogspot.nl


Geen opmerkingen:

Een reactie posten