donderdag 4 februari 2016

Zelf vloeibare handzeep maken

Kokkerellen maar dan anders...

Vorig jaar kocht ik een stuk olijfzeep in een natuurwinkel in Turkije maar dat lag nog steeds ongebruikt in de kast. Toen ik in het boek 'Leven zonder afval' zag hoe makkelijk het is om daar zelf vloeibare zeep van te maken besloot ik om dit eens te proberen.


Behalve plastic afval scheelt het namelijk ook een hoop chemische toevoegingen (kijk maar eens op zo'n zeeppompje wat er nou eigenlijk allemaal in zit) als je zelf handzeep maakt, bovendien is het leuk om te doen :)


Wat heb je nodig?

- 50 gram (harde) zeep
- 1 eetlepel glycerine (verkrijgbaar bij de drogist of natuurwinkel)
- 1 liter water



Hoe ga je te werk?

Voordat je met dit 'recept' aan de slag gaat is het handig om alvast wat lege zeeppompjes en/of een lege fles te bewaren om de vloeibare zeep in te doen. Breng het water in een pan aan de kook en rasp intussen de zeep. Voeg de geraspte zeep samen met de glycerine toe en roer dit goed door tot de zeep gesmolten is. Zet het vuur uit en laat het mengsel nu een nacht staan.

De volgende ochtend mix je het opgestijfde mengsel met een staafmixer goed los en kun je een zeeppompje vullen met je zelfgemaakte zeep, de rest bewaar je in een fles als navulling (ik gebruikte hiervoor een lege fles wasverzachter). Het kan zijn dat de zeep na een tijdje weer wat vaster word, in dat geval even schudden voor gebruik ;)

En... voor wie zich afvraagt of je volgende maaltijd naar zeep smaakt... nee hoor gewoon alles heel goed schoonspoelen!



Als je zelf ook graag wat gezonder/bewuster/groener wil gaan leven is het boek 'Leven zonder afval' van Emily-Jane Lowe een aanrader, na 6 weken lenen uit de bieb heb ik het zelf aangeschaft want ik wilde het nog steeds niet inleveren. Naast nog meer 'recepten' om zelf verzorgings- en schoonmaakmiddelen te maken bevat dit boek natuurlijk ook informatie over het verminderen van afval en overige groene tips. Daarnaast bestaat het voor de helft uit (vegetarische) recepten zoals de havermoutkoekjes die ik eerder ook al plaatste.

Je kunt ook een kijkje nemen op haar blog levenzonderafval.blogspot.nl


Geen opmerkingen:

Een reactie posten