donderdag 3 maart 2016

Ontbijtkoek met minder suiker

Vorig jaar rond deze tijd bakte ik een ontbijtkoek met parelsuiker die erg lekker maar ook een enorme suikerbom was. Inmiddels gebruik ik minder suiker in bakrecepten en dat bevalt erg goed, ik merk namelijk dat ik me beter voel als ik weinig suiker eet en ik heb ook minder behoefte om te 'snaaien'.

Bij dit recept heb ik de hoeveelheid suiker dan ook flink verminderd door er maar liefst een halve pot! minder stroop in te doen. Ook gebruikte ik deels boekweitmeel, voor mij een uitprobeersel dat goed uitpakte want ik heb met andere meelsoorten dan bloem nog maar weinig ervaring ;)



Wat heb je nodig?

- 150 gram bloem, gezeefd
- 100 gram boekweitmeel, gezeefd (of 250 gram bloem in totaal)
- 2 theelepels bakpoeder,gezeefd 
- 2 theelepels gemberpoeder
- 1 theelepel kaneelpoeder
- 1 theelepel koek & speculaaskruiden
- 3 eetlepels keukenstroop
- 125 gram (room) boter
- 125 gram donkere basterdsuiker
- 125 ml. melk
- 1 ei

Boekweitmeel vind ik wel wat droger dan bloem, voeg daarom een extra scheutje melk toe als het beslag te stevig is. Je kunt het ook vervangen door roggemeel.


Hoe maak je het?

Verwarm de (hetelucht) oven voor op 180 graden en leg een stukje bakpapier op de bodem van een cakeblik, vet de rest van het blik in met boter.

Meng in een kom het meel, bakpoeder en de kruiden door elkaar. Smelt in een pannetje de stroop, boter en suiker op laag vuur. Giet dit mengsel in de kom en mix alles even goed door elkaar op de laagste stand. Voeg dan de melk en het ei toe en mix dit er ook weer even goed door.

Giet het beslag in het cakeblik en bak de ontbijtkoek in 45-50 minuten gaar, controleer dit met een satéprikker. Als die schoon uit de koek komt is hij gaar. Net als de vorige keer vond ik ook deze ontbijtkoek de volgende dag pas op z'n lekkerst!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten