zondag 1 mei 2016

Groentesoepen maken met restjes en een voorbeeld recept

Zoals je aan de lijst met recepten op mijn blog kunt zien heb ik al heel wat lekkere groentesoepen gemaakt maar het komt ook regelmatig voor dat ik gewoon een soepje in elkaar draai met wat ik in huis heb en dan meteen al mijn restjes mee op maak.

Dat deed ik ook bij deze courgette-wortelsoep en dit bracht mij op het idee om deze als voorbeeld te gebruiken om te laten zien dat je geen eten weg hoeft te gooien, met een beetje creativiteit kun je echt nog iets lekkers maken van verschillende restjes!


Zelf ben ik gek op dit soort gepureerde soepen, ze mogen van mij ook best wat aan de dikke kant zijn. Ik maak ze regelmatig voor bij de lunch om op die manier wat extra groenten binnen te krijgen want alleen een portie bij de warme maaltijd is eigenlijk niet genoeg ;)


Tips voor het maken van gepureerde groentesoepen:

- Als je begint met het fruiten van een uitje met kerriepoeder heb je al meteen een lekkere, geurige basis (kerriepoeder pas toevoegen als het uitje gefruit is anders word het bitter)

- Zorg dat de combinatie van groenten die je gebruikt qua smaak bij elkaar past. Zo kun je courgette bijvoorbeeld ook heel goed combineren met de stronk van broccoli, hoef je die ook niet meer weg te gooien! (wel even de houtachtige onderkant verwijderen)

- Voeg zoveel bouillon toe dat de groenten nét onder staan, zo heeft je soep na het pureren meestal meteen de juiste dikte


-Voeg restjes gekookte groenten pas vlak voor het pureren toe zodat ze niet helemaal kapot koken

- Als je denkt dat je net wat te weinig groenten hebt voeg dan als aanvulling een aardappel in blokjes toe 

- Gebruik bij voorkeur bouillonblokjes zonder allerlei toevoegingen, zelf ben ik momenteel erg tevreden over de groentebouillon van Zonnatura


Voor deze courgette-wortelsoep soep gebruikte ik:

- 1 courgette
- 1 halve (grote) ui
- 1 portie gekookte bospeentjes
- 1 theelepeltje kerriepoeder
- 500 ml. groentebouillon
- flinke scheut kookroom
- plakje rauwe ham

Hieruit haalde ik 3 grote kommen soep. Op het bouillonblokje en kerriepoeder na waren dit allemaal overgebleven ingrediënten van andere maaltijden, behalve een heerlijk soepje had ik dus ook meteen een opgeruimde koelkast :)


Hoe ga je in dit geval te werk?

Snipper de ui grof en snij de courgette in stukjes. Smelt een beetje boter in een soeppan en fruit hierin de ui met het kerriepoeder. Voeg dan de courgetteblokjes en de bouillon toe en laat de soep zo'n 15 minuutjes zachtjes koken, laat op het laatst de bospeentjes even mee verwarmen.

Pureer de soep met een staafmixer en maak hem af met de kookroom, peper, zout en stukjes (uitgebakken) ham.


Welke restjes kun je nog meer in soep verwerken?

- I.p.v kookroom kun je ook crème fraîche gebruiken of bijvoorbeeld roomkaas, en wat dacht je van ongezoete slagroom?

- I.p.v vlees kun je ook wat verkruimelde geitenkaas of feta gebruiken om de soep mee te garneren of bijvoorbeeld croutons van oud brood (klik hier voor het recept)

- Wat fijngehakte verse- of gedroogde kruiden maakt je soep natuurlijk helemaal af, peterselie doet het altijd goed!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten