donderdag 23 juni 2016

De zomerframboos

Vorig jaar tijdens de AH moestuintjes hype kocht ik in mijn enthousiasme een frambozenstruik om de boel wat mee aan te vullen, een zomerframboos genaamd 'Malling Promise' om precies te zijn. Van mijn mini-moestuintje is op de bosaardbei na niets meer over maar de framboos doet 't nog steeds goed :)



Deze soort oogst je in juni en juli en de vruchten groeien aan tweejarige scheuten, dus de takken die tijdens de vorige zomer gegroeid zijn. In het najaar knip je de takken waar de frambozen aan hingen bij de grond af en bind je de nieuwe scheuten vast.


De meeste van die nieuwe scheuten heb ik nu weggehaald want anders gaat de struik erg woekeren heb ik gemerkt en ik wil 'm graag een beetje compact houden. Volgend voorjaar schieten er als het goed is vanzelf weer nieuwe scheuten uit de grond ;)



Ik vind frambozen echt superlekker en het liefst snoep ik ze dan ook gewoon uit het vuistje. Ook zijn ze erg decoratief op bijvoorbeeld een toetje of in een salade, veldsla met geitenkaas en frambozen is mijn favoriet en dit recept ik maak dus ook regelmatig...


... en dan hier nog het bewijs dat de bosaardbei die vorig jaar een zeer trage start had nu toch echt vruchten geeft. Ze zijn maar heel klein maar toch vind ik het leuk dat mijn geduld eindelijk beloond word!


3 opmerkingen:

  1. Leuk om te lezen. Ik had er ook een gekocht en wist niet hoe ik moest snoeien. Heb nu ook de eerste frambozen en weet ik nu hoe ik moet snoeien. De teveel aan scheuten zal ik dan maar weghalen want het woekert inderdaad aardig.
    Dank je!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De vogels hebben mijn lekkere frambozen helaas ook al ontdekt :(

      Verwijderen
    2. Jammer, valt hier gelukkig (nog) mee. Een net erover?

      Het einde is wel in zicht, de meeste frambozen zijn er nu af. Zo hard of dat gaat per dag vind je ook niet? 's Morgens zijn sommige nog niet helemaal gekleurd en 's avonds al wel.

      Verwijderen