woensdag 17 mei 2017

Buxusmot

Helaas... de buxusmot heeft één van mijn buxusbollen gevonden. Doordat ik er al een keer over gelezen had op de blog van Ilse was ik snel gealarmeerd en zijn we meteen begonnen met het verwijderen van de rupsen in de hoop dat we hiermee de plant kunnen redden en verdere verspreiding voorkomen. En door dit op mijn beurt ook weer te delen hoop ik dat er bij wie dit leest ook een belletje gaat rinkelen als er lelijke plekken in de buxus komen...


... deze rupsen zijn namelijk in staat om complete buxusplanten en hagen kaal te vreten, hele tuinen worden er door verwoest. Zo jammer! En omdat ze geen natuurlijke vijanden hebben (de vogels lusten ze niet) zullen we ze zelf moeten bestrijden. Wij proberen de rupsen eerst zoveel mogelijk te vangen en stoppen ze in een potje zodat ze niet kunnen ontsnappen. Als dit onbegonnen werk blijkt wil ik zeepwater-spiritus proberen, daar schijnen ze ook niet tegen te kunnen ;)


Er zijn ook milieuvriendelijke bestrijdingsmiddelen te koop maar voor één plant vind ik dat nogal prijzig, ik hoop dus maar dat ik er een beetje op tijd bij ben en dat ze niet ook op mijn nieuwe buxusbol neerstrijken!




Kijk voor meer informatie over de buxusmot en de bestrijding daarvan op:


Zelf een rondje googelen kan natuurlijk ook ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten