woensdag 9 september 2015

Foodblogevent september - Herfstnicoise met kastanjechampignons

Sinds vorig jaar september doe ik regelmatig mee met de foodblogswap en nu een jaartje later is dit mijn eerste deelname aan het foodblogevent, ook georganiseerd door de foodbloggers facebookgroep. Het foodblogevent is een kookwedstrijdje aan de hand van een thema, de winnaar mag het nieuwe thema voor de volgende maand bedenken en moet het event organiseren.

Vorige maand was Culi Sandra de winnares en zij bedacht het thema 'Heerlijk Herfstig'. Toen ik dat zag schoot mij meteen dit recept van Allerhande te binnen dat ik al eens eerder maakte en erg lekker vond. Dit was dus een mooie gelegenheid om het nogmaals te maken, wat aan te passen en op mijn blog te plaatsen. Het regenachtige weer op de dag dat we deze lauw-warme salade aten maakte het herfstplaatje al even compleet ;)



Wat heb je nodig?

Voor 4 personen, hoofdgerecht

- 600 gram krieltjes
- 250 gram haricots verts
- 1 bakje champignons, in kwarten
- 1 zakje gemengde sla
- 2 rijpe trostomaten, in parten
- 1 of 2 blikjes tonijn in water, uitgelekt

- 3 flinke eetlepels mayonaise
- 1 of twee eetlepels water
- 2 of 3 theelepels mosterd
- peper & zout

Ik gebruikte deze keer kastanjechampignons voor dit recept omdat ik die veel lekkerder van smaak vind, ook voegde ik wat mosterd toe aan de dressing. Hou je van nog een beetje meer pit? Voeg dan een rode ui in dunne ringen aan de salade toe!


Hoe maak je het?

Kook de krieltjes in water met een beetje zout in ongeveer 8 minuten gaar. Kook ondertussen in een andere pan de boontjes beetgaar en bak in een koekenpan de champignons goudbruin en gaar.

Roer de mayonaise los met het water en meng dit goed met de mosterd. Breng de dressing op smaak met peper & zout.

Verdeel de sla over 4 borden en verdeel daar de warme krieltjes, boontjes en champignons overheen. Leg de stukken tomaat en tonijn op de salades en schenk er de dressing overheen.


Behalve dat dit recept mij inspireerde om eens mee te doen met het foodblogevent is de herfst, op de lente na, mijn favoriete seizoen. Ik hou van de mooie kleuren in het bos, van de geur van appel en kaneel in mijn keukentje en bovendien is september de maand waarin ik mijn verjaardag vier, vaak met nog erg mooi weer. Ik heb er weer zin in :)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten